Sunday, February 1, 2015

Lapor Polis Jika Pasport Malaysia Antarabangsa Hilang




Mulai hari ini, 1 February 2015 Kementerian Dalam Negeri mewajibkan individu yang kehilangan Pasport Malaysia Antarabangsa (PMA) sama ada di dalam negara atau luar negara membuat laporan di balai polis berdekatan. 

Kehilangan PMA boleh berlaku atas faktor kecuaian yang disengajakan atau musibah yang tidak dapat dielakkan seperti kecurian, samun, banjir atau kebakaran. Mereka yang kehilangan PMA dan berhasrat untuk membuat PMA baharu wajib mengemukakan laporan polis di Jabatan Imigresen Malaysia.

Bagi kes kehilangan akibat banjir, laporan polis tersebut perlu disertakan bersama laporan daripada Pihak Berkuasa Tempatan, manakala bagi kes kehilangan akibat kebakaran perlu menyertakan bersama laporan daripada pihak pasukan Bomba dan Penyelamat. 

Pasport Malaysia Antarabangsa merupakan dokumen yang dikeluarkan di bawah Akta Pasport 1966, yang akta ini mengawal pengeluaran, pemilikan dan perkara-perkara berkaitan dengan dokumen perjalanan.

Berdasarkan laporan Jabatan Imigresen Malaysia, sebanyak 18,037 kes kehilangan PMA dikesan pada 2012, manakala 2013 (19,579 kes) dan 16,789 kes bagi 2014. 


Pasport Malaysia Antarabangsa mempunyai nilai tinggi di peringkat global kerana pemegang PMA menikmati kebebasan untuk memasuki 163 daripada 219 negara tanpa visa. 

No comments:

Post a Comment

BLOG INFO

Blogged.my My Ping in TotalPing.com
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...