Monday, February 27, 2012

Menjaga Perasaan Seseorang

Assalamualaikum Semua....Untuk renungan bersama

Rasulullah s.a.w telah bersabda yang maksudnya: Jika kamu bertiga maka janganlah dua daripada kamu bercakap-cakap meninggalkan yang ketiga kerana perbuatan begini akan mendukacitakannya.

Riwayat: 
 (al-Bukhari dan Muslim)

Huraian Hadith: 
1. Apabila terdapat tiga orang berada dalam satu majlis maka tidak harus dua daripada mereka berbual dan meninggalkan yang ketiga. Perbuatan ini boleh menyebabkan orang yang ketiga berasa dukacita, gelisah dan menimbulkan buruk sangka kerana dirinya tidak dipedulikan.

2. Komunikasi yang berkesan adalah komunikasi yang menepati apa yang dimaksudkan bukan sesuatu yang samar-samar sehingga timbul berbagai fitnah dan cerita bohong yang diada-adakan hingga mengakibatkan perpecahan dan sebagainya.

3. Setiap manusia hendaklah memahami disiplin-disiplin dalam bergaul dan berinteraksi supaya tidak berlaku perkelahian dan pergaduhan.

4. Seorang muslim itu wajib menjauhi sebarang percakapan yang mengandungi unsur-unsur umpat keji, kata mengata dan sebagainya dan tidak menyibukkan diri dengan percakapan yang tidak berfaedah.

4 comments:

  1. huhu..tapi ramai skang ni suke bisik2 dpn org lain smpai wat org lain terasa hati kan?

    ReplyDelete
  2. bila cite bab ni..sy teringat biras saya..mulut dia lbih kurang cam ni la..tp sy ttp bersabar..sampai 1 tahap sy dh tk leh sabar,sy trus block apa2 yg berkaitan ngn dia.tp yg sy tk pahamnya dia salahkan saya.konon2 nya sy yg mulakan dulu pergaduhan.padahal sy cuma diam jer..sy tk nk berinteraksi dgn dia.sbb bila sy berinteraksi dgn dia,ia blh menyakitkan ati sy dgn ucapan2 perkataan yg dia keluarkan..kdg tk paham dgn manusia ni..

    ReplyDelete
  3. ayumi: ketahuilah, bahawa mereka yg mengumpat anda bererti tlh memberi pahala kepada anda...

    ReplyDelete
  4. dania: jadilah seorg yg berani, berhati teguh dan berjiwa kuat serta memiliki semangat dan tekad, janganlah sampai tertipu dgn gosip murahan dan cerita palsu....

    ReplyDelete

BLOG INFO

Blogged.my My Ping in TotalPing.com
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...