Wednesday, December 21, 2011

Mata Wang Kertas Baharu tahun 2012











Perdana Menteri, YAB Dato' Sri Mohd Najib hari ini melancarkan mata wang baharu dengan reka bentuk yang baharu. Wang kertas tersebut dikeluarkan dalam denominasi RM1, RM5, RM10, RM20 dan RM100. Bagi wang RM50 dalam siri baharu ini telah pun berada dalam edaran sebelum ini. Mata wang baharu ini akan mulai diedarkan pada separuh kedua tahun hadapan.

Wang kertas ini mempunyai ciri-ciri keunikan negara Malaysia dan elemen kekayaan alam semula jadi, budaya dan khazanah negara. Siri wang ini juga memaparkan ekspresi tradisional berilhamkan seni dan kraftangan, keajaiban alam semula jadi, flora dan fauna, serta ekonomi.

Wang ini turut mengandungi ciri-ciri keselamatan yang dipertingkatkan seperti imej tanda bayang, tingkap pandang telus, potret tera air dengan piksel dan angka, benang keselamatan dengan warna berubah-ubah, benang kanta mikro, tanda pandang telus dan petak kilat berwarna. Ciri keselamatan lain ialah pengenalpastian secara sentuhan untuk memudahkan golongan kurang upaya penglihatan untuk mengenali dan membezakan denominasi yang berlainan.



DenominasiIkon
RM100Gunung Kinabalu dan pembentukan batu mercu batu kapur di lembah Gunung Api
RM50Kelapa Sawit dan Bioteknologi
RM20Penyu Karah dan Penyu Belimbing
RM10Rafflesia
RM5Burung Enggang Badak
RM1Wau Bulan


No comments:

Post a Comment

BLOG INFO

Blogged.my My Ping in TotalPing.com
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...