Friday, January 31, 2014

Salah Lelaki Kah?

Patutkah hanya lelaki yang dipersalahkan jika berlaku situasi sebegini?

Situasi sebegini seringkali dihadapi oleh lelaki-lelaki di zaman moden ini. Seorang lelaki duduk dalam bas sebelah seorang perempuan yang walaupun bertudung tapi berpakaian ketat. Oleh sebab baju dia ketat, maka kelihatanlah dua bukit yang menonjol dari baju perempuan itu. Adakah ini dianggap menutup aurat?


Lelaki tu tutup matanya, tapi syaitan masih lagi buat dajal dalam fikirannya. Syaitan cakap dekat lelaki tu, "kau bayangkan kalau dada perempuan yang kau nampak dalam fikiran kau ini dah besar, macam mana pilak kau tengak reak kan?" Puas lelaki tu melawan godaan syaitan tapi nafsu datang membantu syaitan dan akhirnya lelaki tu tumpas.


Lelaki itu buka matanya dan dia toleh ke arah perempuan tu sekejap. Perempuan tu tak sedar dia diperhatikan, lalu lelaki tu pun tengoklah ke arah dada perempuan yang montok itu puas-puas. Tiba-tiba, perempuan tu pusing ke arah lelaki itu dan ternampak yang renungannya lain macam je. Bila dia nampak arah pandangan lelaki tu, perempuan tersebut terus marah.


"Bodoh! Lelaki gatal! Mata keranjang!" Perempuan itu menyumpah-nyumpah lalaki tersebut. Kesian, lelaki itu dipersalahkan. Perempuan sering marah bila ada lelaki memandang mereka dengan muka yang bernafsu. Kononnya lelaki semuanya bernafsu buaya. Tapi perempuan tak pernah fikir ke apa sebabnya lelaki jadi macam tu?


Pernah tak lelaki jadi begitu bernafsu apabila melihat seorang perempuan yang memakai tudung yang besar dan menutup dada mereka? Pernah tak lelaki bernafsu melihat perempuan yang baju mereka agak longgar seperti jubah?


Aku tau, lelaki patut menundukkan pandangan mereka dan mengelak daripada melihat benda-benda yang tak elok seperti yang termaktub dalam Al-quran surah An-Nur ayat 30 Katakanlah ( wahai Muhammad kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka sesungguhnya Allah amat mendalam pengetahuan Nya tentang apa yang mereka kerjakan.


Tetapi tanggungjawab itu bukan ke atas lelaki saja, perempuan juga mempunyai tanggunjawab mereka seperti yang tertulis dalam suruh An-Nur ayat 31.  Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka dan janganlah mereka memperlihatan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka, atau bapa mentua mereka, atau anak-anak mereka, atau anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tudak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka dan bertaubatlah kamu sekian kepada Allah, walai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya.


Oleh itu jangan salahkan lelaki saja bila mereka melihat perempuan ini seperti satu simbol seks. Memang lelaki nampak bersalah, tapi kalau puncanya juga disebabkan oleh perempuan, maka kedua-dua pihak adalah bersalah...wallahualam.






2 comments:

  1. Saya setuju dengan artikelnya.
    Mampir balik dan leave comment ya. Trims

    http://yuphehimura.blogspot.com/

    ReplyDelete

BLOG INFO

Blogged.my My Ping in TotalPing.com
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...